A kommunikációban oktatása 7.
Szerkesztette: Andok Mónika
Lektorálta: H. Varga Gyula
Hungarovox Kiadó, Budapest, 2015. 283 oldal
ISSN 2062-5804
ISBN 978-615-5562-12-9
A kommunikációban oktatása című szakmai-módszertani sorozat 7. darabja 22 tanulmányt tartalmaz. A kommunikációs kompetencia kutatását taglaló fejezet elméletibb írásokat közöl az érzelmi intelligencia szerepéről, a pedagógusok kommunikációjáról, kommunikációs gyakorlattípusokról, médiaszövegekről.
A következő részekben terítékre kerül a szülő-pedagógus kommunikáció, a médiatudatosság, a meggyőzés és a manipuláció, a közéleti, a politikai, a múzeumi, a kultúrák közötti kommunikáció.
A kötetet olyan ritkábban tárgyalt témák zárják, mint a mozgáskorlátozottak kommunikációja vagy a háziállatokkal való kommunikáció, hiszen a házikedvenceket ma sok helyen szinte családtagokként kezelik.
A tanulmánygyűjtemény értékét növeli a sok-sok módszertani javaslat, kipróbált gyakorlatok közlése.
Tartalom
Kommunikációs kompetencia: helyzetkép, kutatás, fejlesztés
Balázs László: Az érzelmi intelligencia szerepe a kommunikációs készségfejlesztésben
Raátz Judit: A kommunikációs kompetencia fejlesztésének gyakorlattípusai
Szőke-Milinte Enikő: Helyzetkép a pedagógusok pedagógiai kommunikációjáról
H. Tomesz Tímea: Médiaszöveg – kommunikációs tudatosság
Antal Gábor: A nem nyelvi jelek megjelenése a tanulók személyiségének megismerésében
A kommunikációoktatás jelentősége az iskola mint intézményrendszer szempontjából
Krizbai Imréné: Napjaink szülő-pedagógus kommunikációja egy középiskolai kérdőíves felmérés tükrében
Borsodi Csilla Noémi: A kommunikációtanítás oktatási és nevelési feladatai
Tomori Tímea: Új tantárgy a szakiskolai oktatásban: kommunikáció–magyar
A kommunikáció területei, tantárgyközi kapcsolatai
Lerch-Cserei Judit: A médiatudatosság oktatása tizenéveseknek
Takács Hedvig: Politikai kommunikáció az oktatásban
Hortobágyi Éva: A közéleti kommunikáció helye a kommunikációoktatásban
Rigó Ervin: A múzeumi foglalkozások szerepe a kommunikációs készségfejlesztésben
Isóczky Marianna: A zene mint a kommunikációs készségfejlesztés eszköze
A kommunikáció tantárgy belső tartalmai
Báthory Kinga: Stílus a kommunikációban
Kalotai Hajnalka: A kulturális szignálok kommunikációs jelentősége és tanításának szükségessége
Vesszős Balázs: Az interkulturális kompetencia
Silinginé Zentai Ida: Feladatok, gyakorlatok a férfi és női kommunikáció oktatásához
Bodrogi Irén: Mit üzennek nekünk a népmesék?
Tokaji Anita: A meggyőzés és/vagy manipuláció a tárgyalástechnikában
Speciális kommunikációs tartalmak
Berzsák Stefánia: Akadályozott személyek kommunikációjáról az iskolában
Kiss Erika: Kommunikáció az állatokkal
Verebélyi Márta: A popkultúra hatása a fiatalok kommunikációjára