A kommunikációban oktatása 7.

Szerkesztette: Andok Mónika

Lektorálta: H. Varga Gyula

Hungarovox Kiadó, Budapest, 2015. 283 oldal

ISSN 2062-5804

ISBN 978-615-5562-12-9

A kommunikációban oktatása című szakmai-módszertani sorozat 7. darabja 22 tanulmányt tartalmaz. A kommunikációs kompetencia kutatását taglaló fejezet elméletibb írásokat közöl az érzelmi intelligencia szerepéről, a pedagógusok kommunikációjáról, kommunikációs gyakorlattípusokról, médiaszövegekről.
A következő részekben terítékre kerül a szülő-pedagógus kommunikáció, a médiatudatosság, a meggyőzés és a manipuláció, a közéleti, a politikai, a múzeumi, a kultúrák közötti kommunikáció.
A kötetet olyan ritkábban tárgyalt témák zárják, mint a mozgáskorlátozottak kommunikációja vagy a háziállatokkal való kommunikáció, hiszen a házikedvenceket ma sok helyen szinte családtagokként kezelik.
A tanulmánygyűjtemény értékét növeli a sok-sok módszertani javaslat, kipróbált gyakorlatok közlése.

Tartalom

Kommunikációs kompetencia: helyzetkép, kutatás, fejlesztés

Balázs László: Az érzelmi intelligencia szerepe a kommunikációs készségfejlesztésben

Raátz Judit: A kommunikációs kompetencia fejlesztésének gyakorlattípusai

Szőke-Milinte Enikő: Helyzetkép a pedagógusok pedagógiai kommunikációjáról

H. Tomesz Tímea: Médiaszöveg – kommunikációs tudatosság

Antal Gábor: A nem nyelvi jelek megjelenése a tanulók személyiségének megismerésében

A kommunikációoktatás jelentősége az iskola mint intézményrendszer szempontjából

Krizbai Imréné: Napjaink szülő-pedagógus kommunikációja egy középiskolai kérdőíves felmérés tükrében

Borsodi Csilla Noémi: A kommunikációtanítás oktatási és nevelési feladatai

Tomori Tímea: Új tantárgy a szakiskolai oktatásban: kommunikáció–magyar

A kommunikáció területei, tantárgyközi kapcsolatai

Lerch-Cserei Judit: A médiatudatosság oktatása tizenéveseknek

Takács Hedvig: Politikai kommunikáció az oktatásban

Hortobágyi Éva: A közéleti kommunikáció helye a kommunikációoktatásban

Rigó Ervin: A múzeumi foglalkozások szerepe a kommunikációs készségfejlesztésben

Isóczky Marianna: A zene mint a kommunikációs készségfejlesztés eszköze

A kommunikáció tantárgy belső tartalmai

Báthory Kinga: Stílus a kommunikációban

Kalotai Hajnalka: A kulturális szignálok kommunikációs jelentősége és tanításának szükségessége

Vesszős Balázs: Az interkulturális kompetencia

Silinginé Zentai Ida: Feladatok, gyakorlatok a férfi és női kommunikáció oktatásához

Bodrogi Irén: Mit üzennek nekünk a népmesék?

Tokaji Anita: A meggyőzés és/vagy manipuláció a tárgyalástechnikában

Speciális kommunikációs tartalmak

Berzsák Stefánia: Akadályozott személyek kommunikációjáról az iskolában

Kiss Erika: Kommunikáció az állatokkal

Verebélyi Márta: A popkultúra hatása a fiatalok kommunikációjára