A kommunikáció oktatása 9.A kommunikáció oktatása 9.
Szerkesztette: Szőke-Milinte Enikő
Lektorálta: Andok Mónika
Hungarovox Kiadó, Budapest, 2017. 170 oldal
ISSN 2062-5804
ISBN 978-615-5562-93-8
A 9. kötet elméleti tanulmányainak témája ezúttal is a kommunikációs kompetencia és fejlesztése. Itt említhetjük még a vizuális kommunikációs képességekkel foglalkozó munkát, továbbá a tanári rezilienciát, a rugalmas adaptációt fejtegető írást is.
Már az előző számban elkezdődött egy új problémakör feltérképezése: hogyan folyik (és folyjon) a kommunikációs nevelés a különböző életkorokban? Több tanulmány is foglalkozik a kommunikációs képességek, jártasságok, készségek fejlesztési lehetőségeivel a pedagógiai munka különböző fázisaiban: csecsemő-, óvodás, kisiskolás, felső tagozatos, középiskolás és főiskolás-egyetemista korban. Az elméleti és módszertani feldolgozások mellett műhelymunka keretében a gyakorló pedagógusok tapasztalatainak, készségfejlesztő gyakorlatainak, eljárásainak, ötleteinek megosztására is sor kerül.
Tartalom
A kommunikációoktatás tágabb kontextusai
H. Varga Gyula: A kommunikációs kompetencia fejlesztésének programja
Szőke-Milinte Enikő: Kommunikációs kompetencia – kommunikációs ismeretek
A kommunikációs nevelés elvi-módszertani kérdései a felsőoktatásban
H. Tomesz Tímea: A kommunikációs készségfejlesztés feladatai a felsőoktatásban
Sándor Zsuzsa: Vizuális kommunikációs képességek fejlesztése
Balázs László – Szalay Györgyi: A tanári reziliencia fejlesztésének lehetőségei
Kukorelli Katalin – Szabó Csilla Marianna: Iskolai kommunikáció: egy érem három oldala. Siker vagy bukás?
Kommunikációs nevelés a különböző életkorokban
Torkos Carmen: A magzati és csecsemőkori kommunikáció
Kalóné Gyenes Réka: A kommunikációs készségek fejlődése és fejlesztési lehetőségei óvodáskor előtt
Bodrogi Irén: Az iskolai műsorok mint a kommunikációs fejlesztés lehetőségei az általános iskolában
Tomori Tímea: Korlátok és lehetőségek a kommunikációs kompetencia fejlesztésében
Nagy Edit: Kommunikációs készségfejlesztés megvalósulási lehetőségei a hátrányos helyzetű tanulók körében