A kommunikáció oktatása 10.
Szerkesztette: H. Varga Gyula
Lektorálta: Szalay Györgyi
Hungarovox Kiadó, Budapest, 2018. 252 oldal
ISSN 2062-5804
ISBN 978-615-5743-42-9
A meglehetősen terjedelmes 10., jubiláló kötet szokásos elméleti fejezete igazi elméleti fejtegetéseket tartalmaz. Témái: a rituális gondolattulajdonítás rekurziós korlátai, kommunikáció és információs műveltség, a kommunikációoktatás és -tanulás tanuláselméleti alapjai.
Folytatódik a kommunikációs nevelés életkorok szerinti elemzése, ezúttal a három év alatti gyermekek, illetve a kisiskolások kommunikációs készségeiről esik szó. Érdekes olvasmány a tankönyvek vizuális kommunikációs tartalmáról írt értekezés.
A kommunikáció tantárgyközi és tudományközi kapcsolatait feltáró fejtegetések eddig sem hiányoztak a sorozat köteteiből, ezúttal a vallás, az emberi jogok, a matematika, a testnevelés, a tehetséggondozás és végül a humor és a kommunikáció összefüggéseit tárgyalják a szerzők.
Új tematikával is jelentkeztek a szerkesztők – ígérve, hogy a jövőben ennek nagyobb teret adnak –, ezt pedig a média világa, a médiatudatosságra nevelés. Az információs műveltséggel, a digitális kommunikációs jártasságokkal három, a médiatudatosságra neveléssel két írás foglalkozik.
Tartalom
A kommunikációs nevelés elméleti kérdése
Perjés István: Az ellenőrzött tudás. A rituális gondolattulajdonítás rekurziós korlátai
Szőke-Milinte Enikő: Kommunikáció és információs műveltség
Balázs László – Balázsné Sata-Bánfi Ágota: A kommunikációoktatás, -tanulás tanuláselméleti alapjai
Kommunikációs nevelés a pedagógiai folyamatban
Kalóné Gyenes Réka: Tipikus vagy atipikus? Felismerés, fejlesztés, motiváció a három év alatti kisgyermekek kommunikációs nevelésében
H. Tomesz Tímea: A kommunikációs kompetencia fejlesztése kisiskolás korban
Sándor Zsuzsa: Tankönyvek vizuális kommunikációs tartalma
Süli Kinga: A vallási kommunikáció megjelenése az oktatásban
Horváth Rita: A kommunikációs kompetencia fejlesztése a pedagógusok felkészítésében
A kommunikációs kompetencia fejlesztése
Bene Viktória: Empatikusan kommunikálni. A kommunikációs tudatosság és empátia fejlesztése a „Játszva ismerszik meg a másik!” emberi jogi társasjátékkal
Vígh Szilvia: A kommunikációs kompetencia fejlesztésének szerepe a tehetséggondozásban: művészeti kommunikáció az iskolákban
Győrffy Alexandra: A humor szerepe a kommunikáció hatékonyságában
Bodrogi Irén: A fiatalok nyelvi-kommunikációs mintái
Vidovenyecz Dóra: A kommunikációs kompetencia fejlesztése az élményszerű matematikaoktatásban
Fintor Gábor: Hatékony kommunikáció testnevelésórán
Médiatudatosságra nevelés
Andok Mónika: Digitális kommunikációs jártasságok. A gyerekek médiahasználat-kutatásának tudományos kerete
Koltay Tibor: Médiatudatos amatőrök?
Tomori Tímea: Az információs műveltség szerepe az oktatásban
Fegyverneki Gergő: Ki lesz a médiaóra sztárja? Projektmódszerek és tanulói projektmunkák a médiatudatosság kialakításában
Torkos Carmen: Médiatudatosságra nevelés magyar nyelvi és irodalomórán