A kommunikáció oktatása 12.
Szerkesztette: H. Varga Gyula
Lektorálta: Kukorelli Katalin
Hungarovox Kiadó, Budapest, 2020. 304 oldal
ISSN 2062-5804
ISBN 978-963-534-037-8
A kötet 22 tanulmánya a tág értelemben vett kommunikációs nevelés széles spektrumát fogja át. A sorozat fő tematikai vonulata: a kommunikációs készségfejlesztés pedagógiai folyamatbeli helye, szerepe, módszerei. Ezt a témakört ezúttal is több munka elemzi. Terítékre kerülnek a készségfejlesztés korlátai és lehetőségei, szakmai-erkölcsi dilemmái (!), a tréningek módszertana, a mentori kommunikáció, egyebek.
Emellett egyre nagyobb teret kapnak köteteinkben, így a mostaniban is, a médiaműveltség és a médiatudatosságra nevelés pedagógiai vonatkozásai, a diákok és a pedagógusok digitális kompetenciáinak feltárása, az internetes világ veszélyei (fenyegetések, álhírek, áltudományos nézetek).
Tartalom
Pajtókné Tari Ilona: Előszó
H. Varga Gyula: A kommunikációs kompetencia fejlesztésének szakmai-etikai dilemmái
A kommunikációs nevelés a pedagógiai folyamatban
Szőke-Milinte Enikő: A Z generáció kognitív sajátosságai
Andok Mónika: Pedagógusok digitális kompetenciái – Mitől lesz okos az iskola?
Toma Kornélia: A kommunikációs készség fejlesztése az óvodában
Tomori Tímea: Nyíregyházi középiskolák dokumentumainak elemzése a kommunikációs nevelés szempontjából
Digitális kompetencia és kommunikáció
Szabó Csilla Marianna: A serdülők kockázatviselkedése az interneten – Mit gondolnak a jelenségről a pedagógusok?
Csikósné Maczó Edit: A gamifikáció felsőoktatási lehetőségei
Bartal Orsolya: Digitális megosztottság más szemmel. Fókuszban az M-learning
Habos Dorottya: A tudatos pedagógiai kommunikáció lehetőségei a digitális térben
Médiaműveltség, médiatudatosság
Veszelszki Ágnes − Falyuna Nóra: Kommunikációs és médiatudatosság az áltudományos nézetek feltárásában
Kökényesi Nikoletta: Médiatudatosságra nevelés a gyakorlatban
Rajnai Richárd: A médiaműveltség és a részvételi kultúra sajátosságai a mozgóképkultúra és médiaismeret érettségi projektfeladatok munkanaplóiban
Oláh Szabolcs: Mi zajlik a globális lapkiadói tartalomiparban? – A médiatudatosság kontextusai
(Nyelvi) kommunikációs készségfejlesztés
Domonkosi Ágnes – H. Tomesz Tímea: Protokoll vs. személyes jelenlét, ünnepélyesség vs. bizalmasság. A társas deixis műveletei egy sportolói díjátadó ünnepségen
Balázs László: Érzelmi intelligencia szerepe a képzés folyamatában
Fehér Ágota: Érzelmi szókincs mint a konfliktusok feloldásának eszköze az érzelmi intelligencia tükrében
A kommunikációs készségfejlesztés újabb kontextusai
Korpics Márta: Tréningmódszertan az iskolában?
Balázs László – Szalay Györgyi: A (kommunikációs) készségfejlesztés korlátai és feloldásának lehetősége
Simon Ildikó – Szemenyei Csilla: Testorientált, önismereti alapú készségfejlesztés eredményességének pilot vizsgálata
Majzikné Lichtenberger Krisztina – Fischer Andrea: A reflexiót segítő mentori kommunikáció
Marjai Kamilla: Tipikusan fejlődő és autizmusban érintett tanulók számára kialakított anti-bullying programok tartalmi és kommunikációs vonatkozásainak összehasonlítása
Kőkuti Tamás: Képzésmódszertani megfontolások vs. hallgatói attitűdvizsgálat